logo
HU EN

Program


FAZIOLI Estek-Keith Tippett (UK)

FAZIOLI Estek-Keith Tippett (UK)

A zongorista, zeneszerző, zenekarvezető, zenekari tag és zenei oktató Keith Tippett több, mint harminc éve a kortárs európai jazz és új zene élenjáró figurája.

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2017. január 28. szombat, 21:00

Tippett egyedülálló szabad szóló-zongora improvizációitól kezdve a duókon és a kisebb létszámú együtteseken – amilyen például Mujician nevű kvartettje – keresztül egészen a kortárs klasszikus zenekarok (Composers’ Ensemble, Kokoro, Kreutzer és Elysian vonósnégyesek) számára írt művekig és a velük való közös fellépésekig a zeneszerzés és zenélés rendkívül széles spektrumában aktív. Szerte a világon folyamatosan lép fel jó néhány együttes tagjaként, valamint szólóban, illetve duóban feleségével, Julie Tippettel.

Keith Tippett 1967-ben hagyta ott Bristolt és került Londonban szinte azonnal reflektorfénybe szextettjével, illetve egészen meghökkentő, 50-fős Centipede (=százlábú) elnevezésű nagyzenekarával. Tippettet széles körben a kortárs jazz egyik legjellegzetesebb és legradikálisabb úttörőjeként tartják számon. Szóló projektjei, számtalan duója, triója, kvartettje, szextettje, szeptettje, a 21 tagú The Ark zenekar és a felejthetetlen Centipede révén olyan fegyelemről, elkötelezettségről és kreatív energiáról tett tanúbizonyságot, ami páratlan a kortárs brit zenében. Performance, zeneszerzés, hangfelvételek, rádióműsorok, mesterkurzusok, filmzenék, műhelyek és gyermek-oktatási projektek – mind-mind Keith Tippett munkásságának részét alkották az elmúlt három évtizedben.

A kritikusok folyamatosan dokumentálják Tippett munkásságát. A Melody Maker 1971-es, a Centipede-ről írt megállapításától kezdve – „Csupán ebben az egyetlen műben többet tett a rock, a jazz és a klasszikus zene közti határok lerombolása érdekében, mint bárki más” – a Penguin Guide to Jazz on CD közelmúltbeli megjegyzéséig – „kiderülhet, hogy a nyolcvanas években felvett három Mujician szólalbumot az évtized legkövetkezetesebb és legszebb zongora improvizációi között, s a zongora nyelvének legjelentősebb átprogramozásaként kell majd számon tartanunk” – jól mutatják, hogy zenei géniusza állandóan foglalkoztatja a kritikusokat.

Tippett a kortárs jazz számos jelentős képviselőjével működött együtt. Az évek során rengeteg lemezfelvételen, koncert-, illetve fesztiválfellépésen szerepelt együtt az improvizációs zene jelentős európai és dél-afrikai úttörőivel. Az utóbbi években munkássága földrajzi és stiláris értelemben is egyre szélesebb körben aratott elismerést. Nyugat-Európában mindig is igen keresett művésznek számított, de a nyolcvanas évektől egyre több új helyszínen fordult meg, így Japánban, Kanadában, az USÁ-ban, Indiában, Lettországban és Magyarországon is. 1991-ben a Mujician tagjaival (a projekthez az énekes Julie Tippetts is csatlakozott) Tbilisziben, az akkor még a Szovjetunióhoz tartozó Grúziában jártak, hogy tizenkét grúz zenészt vezessenek be a kortárs jazz új világába. Kéthetes tanulás és próbák után az új csapat – a Mujician és a Grúz Együttes – hatalmas elragadtatást kiváltó gálakoncertet játszott Tbilisziben, melyet angliai utazás követett, az 1991 Bath Nemzetközi Fesztivál csúcspontjának számító koncerttel és rádióközvetítéssel.

A kortárs „klasszikus” zene világából is számos elismerésben volt része. Azon túl, hogy Tippett döntő szerepet játszott a Dartington Nemzetközi Nyári Egyetem jazz és improvizáció kurzusainak megnyitásában, számos darabot is komponált olyan új zenei csoportoknak, mint például a Composers Ensemble Mary Wiegolddal, s a Balanescu vonósnégyessel felvételt is készített. Úttörő kezdeményezése a jazz, a kortárs „klasszikus”, a roots és népzenei előadókat egyazon programban felléptető Rare Music Club (Ritka Zenék Klubja) megalapításával szülőhelyén, Bristolban, további bizonyítékát adja annak, milyen fontos szerepet játszik Nagy-Britannia kortárs zenei mozgalmainak egyik vezető figurájaként.

Keith Tippett szólóestjeinek védjegye a zongorista dallamos, lelki energiával párosuló egyedi és hipnotikus stílusa, amelyben a zongora mintegy a művész képzeletét megtestesítő zenekarrá lényegül át. Improvizációval annak a maroknyi művésznek egyike, akik igazolják, hogy a spontán kompozíció és a struktúrák, illetve az inspiráció közti finom egyensúly ismét a kortárs zene egyik alapvető energiaforrása lehet.

Kérjük Önöket, hogy az Opus Jazz Clubba váltott jegy mellé ne felejtsenek el asztalt foglalni! Asztalt jeggyel, internetes jegyváltás esetén utalványazonosítóval rendelkező vendégeinknek tudunk foglalni. Az asztalfoglalásokat legkésőbb 21 óráig tudjuk fenntartani! Közvetlenül koncertkezdés előtt történő jegyvásárlásnál vendégeink a meglévő asztalokat érkezési sorrendben foglalhatják el.
Tel: (+36 1) 216 7894

Ajánlatunk


Kőszegi Imre az első olyan generációhoz tartozik Magyarországon, akik a modern jazzt önálló, a szórakoztató tánczenétől független műfajként közelíthették meg. Játékára a bebop és a free jazz gyakorolta a legnagyobb hatást.

Ősbemutató is lesz a tavaszi sorozatban, a darabok nagy része viszont már elhangzott, de általában csak egyszer, viszont a mostani elrendezésben új asszociációkat, új összefüggéseket fognak tudni általuk megmutatni.

Korunk egyik legünnepeltebb zongoraművésze, az orosz származású Elisabeth Leonskaja világhírű 20. századi zenészek nyomdokában jár: példaképei között szerepel David Ojsztrah, Emil Gilels és Szvjatoszlav Richter, akik közül az utóbbi közeli barátja és hosszú időn át mentora is volt.

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!