Ezúttal a B tonalitás kerül fókuszba Beethoven: B-dúr vonósnégyesén (op. 130), Brahms: B-dúr kvartettjén (op. 67), illetve Horváth Balázs Überleitungen (...zu den vier Teilen der Streichquartette von W. A. Mozart, KV 483…) című vonósnégyesén keresztül, mely ősbemutatóként hangzik el.
Horváth Balázs több, a sorozatban résztvevő kortárs zeneszerzőhöz hasonlóan nem vállalkozik arra, hogy merőben újat mutasson a klasszikus zene szent tehenének tekintett, és hatalmas irodalommal bíró vonósnégyes műfaján belül, inkább csak megjegyzéseket fűz a legnagyobbak alkotásaihoz. Már húsz évvel ezelőtt, az Intermezzo című, első vonósnégyesének esetében is így járt el, amikor Brahms zongoraműveinek egy-egy szólamát használta föl. És így dolgozott 2020-ban is, amikor a Classicus Quartet felkérésére megírta Überleitungen (...zu den vier Teilen der Streichquartette von W. A. Mozart, KV 483…) című művét, melyben a címben foglalt Mozart-kvartett tételei közé komponált átvezetéseket – ezzel a gesztussal érzékeltetve viszonyát a bécsi klasszicizmus és romantika démiurgoszaihoz: „Ez egy kapaszkodó a zenetörténeti múltunkhoz, annak zenei megfogalmazása, hogy a stabil és időtálló műveket létrehozó szerzőkbe kapaszkodva nyugodtan elindulhatok valami egészen más irányba” – mondta a darab alkotója. Így, bár ezen a koncerten Mozart-vonósnégyes nem hangzik majd el, Horváth Balázs művének utalásain keresztül, egy-egy ütem erejéig mégis rákacsint majd a hallgatókra a sziporkázó zenészzseni, miközben B-dúrba lépve, néhány pillanatra Horváth Balázs is a kezébe veszi a koncertprogram másik két szerzőjének művét is nyitó (kromatikus) kulcsot.
Műsor:
Ludwig van Beethoven: B-dúr vonósnégyes, op. 130
*****
Horváth Balázs: Überleitungen (...zu den vier Teilen der Streichquartette von W. A. Mozart, KV 483…)
Johannes Brahms: B-dúr vonósnégyes, op. 67
Közreműködik:
Langer Ágnes – hegedű
Pintér Dávid – hegedű
Tornyai Péter – brácsa
Zétényi Tamás – cselló
Bevezetőt mond Farkas Zoltán zenetörténész